Algemene voorwaarden

Home // Algemene voorwaarden

Dit document bevat de algemene voorwaarden voor de zakelijke overeenkomsten tussen JSbusiness, bestaande uit de bedrijven JSentertainment (hierna aangeduid als “JSentertainment”) en JSocial (hierna aangeduid als “JSocial”). Deze voorwaarden zijn van toepassing op alle diensten en transacties die worden uitgevoerd door JSentertainment en JSocial, en reguleren de rechten en verplichtingen van beide partijen.

Artikel 1 – Definities

  1. ‘JSbusiness’ verwijst naar de overkoepelende bedrijven dat bestaat uit JSentertainment en JSocial, gevestigd te Enkhuizen, KvK-nummer 73349550.
  2. Klant: degene met wie JSbusiness een overeenkomst is aangegaan.
  3. Partijen: JSbusiness en klant samen.
  4. Consument: een klant die tevens een individu is en die als privépersoon handelt.

Artikel 2 – Toepasselijkheid 

  1. Deze voorwaarden zijn van toepassing op alle offertes, aanbiedingen, werkzaamheden, bestellingen, overeenkomsten en leveringen van diensten of producten door of namens JSbusiness.
  2. JSbusiness en de klant kunnen alleen afwijken van deze voorwaarden als dat schriftelijk is afgesproken.
  3. JSbusiness en de klant sluiten de toepasselijkheid van de algemene voorwaarden van de klant of van anderen uitdrukkelijk uit.

Artikel 3 – Aanbiedingen en offertes

  1. Aanbiedingen en offertes van JSbusiness zijn vrijblijvend, tenzij daarin uitdrukkelijk anders vermeld.
  2. Een aanbod of offerte is maximaal 1 maand geldig, tenzij er een andere termijn in het aanbod of de offerte staat.
  3. Aanvaardt de klant een aanbod of offerte niet binnen de geldende termijn, dan vervalt het aanbod of de offerte.
  4. Aanbiedingen en offertes gelden niet voor nabestellingen, tenzij JSbusiness en de klant dit schriftelijk afspreken.

Artikel 4 – Aanvaarding 

  1. Bij aanvaarding van een vrijblijvende offerte of aanbieding, mag JSbusiness de offerte of het aanbod alsnog binnen 3 dagen na ontvangst van de aanvaarding intrekken, zonder dat de klant hieraan enige rechten kan ontlenen. 
  2. Mondelinge aanvaarding van de klant verbindt JSbusiness slechts, nadat de klant deze schriftelijk of elektronisch heeft bevestigd.

 Artikel 5 – Prijzen

  1. JSbusiness hanteert prijzen in euro’s en inclusief btw en exclusief eventuele overige kosten zoals administratie- of reiskosten, tenzij schriftelijk anders is afgesproken.
  2. JSbusiness mag de prijzen van zijn diensten en producten op zijn website en in andere uitingen altijd wijzigen. 
  3. De prijs met betrekking tot een dienstverlening wordt door JSbusiness vastgesteld op grond van de werkelijk bestede uren. 
  4. De prijs wordt berekend volgens de gebruikelijke uurtarieven van JSbusiness, geldend voor de periode waarin hij de werkzaamheden verricht, tenzij een afwijkend uurtarief is afgesproken.
  5. Wanneer JSbusiness en de klant voor de dienstverlening een totaalbedrag afspreken, is dit altijd een richtprijs, tenzij schriftelijk anders is afgesproken..
  6. JSbusiness mag tot 10% van de richtprijs afwijken. 
  7. JSbusiness moet de klant op tijd laten weten waarom een hogere prijs gerechtvaardigd is, wanneer de richtprijs meer dan 10% hoger uit gaat vallen. 
  8. De klant mag het deel van de opdracht dat boven de richtprijs (vermeerderd met 10%) uitkomt laten vervallen, wanneer de richtprijs meer dan 10% hoger uit gaat vallen.
  9. JSbusiness mag zijn prijzen jaarlijks aanpassen. 
  10. JSbusiness zal prijsaanpassingen meedelen aan de klant voorafgaand aan de ingang ervan.
  11. De consument mag de overeenkomst met JSbusiness opzeggen wanneer hij het niet eens is met de prijsverhoging.

Artikel 6 – Betalingen en betalingstermijn

  1. JSbusiness mag bij het aangaan van de overeenkomst een aanbetaling tot 50% van het afgesproken bedrag verlangen. 
  2. De klant moet een betaling achteraf binnen 14 dagen na levering hebben voldaan.
  3. De betalingstermijnen die JSbusiness hanteert, zijn fatale betalingstermijnen. Dat betekent dat indien de klant het afgesproken bedrag niet uiterlijk op de laatste dag van de betalingstermijn heeft betaald, hij automatisch in verzuim en in gebreke is, zonder dat JSbusiness aan de Klant een aanmaning hoeft te sturen of in gebreke hoeft te stellen. 
  4. JSbusiness mag een levering afhankelijk stellen van onmiddellijke betaling dan wel een zekerheidstelling eisen voor het totale bedrag van de diensten of producten.

Artikel 7 – Gevolgen te late betaling 

  1. Betaalt de klant niet binnen de afgesproken termijn, dan mag JSbusiness de wettelijke rente van 2% per maand voor niet-handelstransacties en de wettelijke rente van 8% per maand voor handelstransacties in rekening brengen vanaf de dag dat de klant in verzuim is, waarbij een gedeelte van een maand voor een hele maand wordt gerekend.
  2. Wanneer de klant in verzuim is, moet hij bovendien buitengerechtelijke incassokosten en eventuele schadevergoeding betalen aan JSbusiness. 
  3. De incassokosten worden berekend aan de hand van het Besluit vergoeding voor buitengerechtelijke incassokosten. 
  4. Wanneer de klant niet op tijd betaalt, mag JSbusiness zijn verplichtingen opschorten totdat de klant heeft betaald. 
  5. In geval van liquidatie, faillissement, beslag of surseance van betaling aan de zijde van de klant, zijn de vorderingen van JSbusiness op de klant onmiddellijk opeisbaar. 
  6. Weigert de klant zijn medewerking aan de uitvoering van de overeenkomst door JSbusiness, dan moet hij nog steeds de afgesproken prijs betalen.

Artikel 8 – Annulering en Wijzigingen

8.1. Annulering

   – Annulering van geboekte diensten dient schriftelijk te geschieden en is onderhevig aan de annuleringsvoorwaarden zoals overeengekomen in de schriftelijke overeenkomst of offerte.

8.2. Wijzigingen

  •    – Wijzigingen in de overeengekomen diensten moeten schriftelijk worden vastgelegd en zijn afhankelijk van beschikbaarheid en eventuele meerkosten.

Artikel 9 – Opschortingsrecht

  1. Tenzij de klant een consument is, doet hij hierbij afstand van het recht om de nakoming van enige uit deze overeenkomst voortvloeiende verbintenis op te schorten.

Artikel 10 – Verrekening

  1. Tenzij de klant een consument is, doet hij afstand van zijn recht om een schuld aan JSbusiness te verrekenen met een vordering op JSbusiness.

Artikel 11 – Verzekering

  1. De klant moet de volgende zaken voldoende verzekeren en verzekerd houden tegen onder andere brand, ontploffings- en waterschade, en diefstal:
    1. geleverde zaken die noodzakelijk zijn voor de uitvoering van de onderliggende overeenkomst
    1. zaken van JSbusiness die bij de klant aanwezig zijn
    1. zaken die onder eigendomsvoorbehoud zijn geleverd
  2. De Klant geeft op eerste verzoek van JSbusiness de polis van deze verzekeringen ter inzage.

Artikel 12 – Garantie

  1. Wanneer de klant en JSbusiness een overeenkomst met een dienstverlenend karakter zijn aangegaan, bevat deze voor JSbusiness enkel een inspanningsverplichting en dus geen resultaatsverplichting.

Artikel 13 – Uitvoering van de overeenkomst 

  1. JSbusiness voert de overeenkomst naar beste inzicht en vermogen en volgens de eisen van goed vakmanschap uit. 
  2. JSbusiness mag de afgesproken dienstverlening in zijn geheel of deels laten uitvoeren door anderen.
  3. De uitvoering van de overeenkomst gebeurt in overleg en na een schriftelijk akkoord en betaling van een eventueel voorschot door de klant. 
  4. De klant moet ervoor zorgen dat JSbusiness op tijd kan beginnen aan de uitvoering van de overeenkomst.
  5. Zorgt de klant er niet voor dat JSbusiness tijdig kan beginnen, dan komen de daaruit voortvloeiende extra kosten voor rekening van de klant.

Artikel 14 – Informatieverstrekking door de klant 

  1. De klant stelt alle informatie, gegevens en bescheiden die relevant zijn voor de correcte uitvoering van de overeenkomst tijdig en in gewenste vorm en op gewenste wijze beschik­baar aan JSbusiness.
  2. De klant staat in voor de juistheid en volledigheid van de ter beschikking gestelde informatie, gegevens en bescheiden, ook indien deze van derden afkomstig zijn, voor zover uit de aard van de overeenkomst niet anders voortvloeit. 
  3. Wanneer en voor zover de klant dit verzoekt, retourneert JSbusiness de betreffende bescheiden. 
  4. Stelt de klant niet, niet tijdig of niet behoorlijk de door JSbusiness redelijkerwijs verlangde informatie, gegevens of bescheiden beschikbaar en loopt de uitvoering van de overeenkomst hierdoor vertraging op, dan komen de daaruit voortvloeiende extra kosten en extra uren voor rekening van de klant.

Artikel 15 – Vrijwaring

  1. De klant vrijwaart JSbusiness tegen alle aanspraken van anderen die verband houden met de door JSbusiness geleverde producten en/of diensten. 

Artikel 16 – Klachten

  1. De klant moet een door JSbusiness geleverd product of verleende dienst zo snel mogelijk onderzoeken op eventuele tekortkomingen.
  2. Beantwoordt een geleverd product of verleende dienst niet aan dat wat de klant redelijkerwijs mocht verwachten, dan moet de klant JSbusiness daarvan op de hoogte stellen binnen 1 maand na het vaststellen van de tekortkoming. 
  3. Een consument moet uiterlijk binnen 2 maanden na het vaststellen van de tekortkoming JSbusiness hiervan op de hoogte stellen.
  4. De klant geeft daarbij een zo gedetailleerd mogelijke omschrijving van de tekort­koming, zodat JSbusiness hierop gepast kan reageren. 
  5. De klant moet aantonen dat de klacht betrekking heeft op een overeenkomst tussen de klant en JSbusiness.
  6. Wanneer een klacht gaat over lopende werkzaamheden, dan kan de klant niet eisen dat JSbusiness andere werkzaamheden gaat verrichten dan is afgesproken.

Artikel 17 – Ingebrekestelling

  1. De klant moet een eventuele ingebrekestelling schriftelijk kenbaar maken aan JSbusiness.
  2. De klant is ervoor verantwoordelijk dat zijn ingebrekestelling JSbusiness ook daadwerkelijk op tijd bereikt. 

Artikel 18 – Aansprakelijkheid Klant

  1. Wanneer JSbusiness een overeenkomst aangaat met meerdere klanten, is ieder van hen hoofdelijk aansprakelijk voor het nakomen van de afspraken in die overeenkomst. 

Artikel 19 – Aansprakelijkheid JSbusiness

  1. JSbusiness is alleen aansprakelijk voor schade die de Klant lijdt wanneer die schade is veroorzaakt door opzet of bewuste roekeloosheid.
  2. Wanneer JSbusiness aansprakelijk is voor schade, dan geldt dat alleen voor directe schade die verband houdt met de uitvoering van een onderliggende overeenkomst.
  3. JSbusiness is niet aansprakelijk voor indirecte schade, zoals gevolgschade, gederfde winst of schade aan derden.
  4. Wanneer JSbusiness aansprakelijk is, is deze aansprakelijkheid beperkt tot het bedrag dat door een gesloten (beroeps)aansprakelijkheidsverzekering wordt uitbetaald. Is er geen verzekering gesloten of wordt geen schadebedrag uitgekeerd, dan is de aansprakelijkheid beperkt tot het (gedeelte van het) factuurbedrag waarop de aansprakelijkheid betrekking heeft.
  5. Alle afbeeldingen, foto’s, kleuren, tekeningen, omschrijvingen op de website of in een catalogus zijn slechts indicatief en kunnen niet leiden tot enige vergoeding, ontbinding of opschorting. 

Artikel 20 – Vervaltermijn

  1. Elk recht van de klant op schadevergoeding van JSbusiness vervalt 12 maanden na de gebeurtenis waaruit de aansprakelijkheid direct of indirect voortvloeit. Hiermee wordt niet uitgesloten het bepaalde in artikel 6:89 BW.

Artikel 21 – Ontbinding

  1. De klant mag de overeenkomst ongedaan maken wanneer JSbusiness toerekenbaar tekortschiet in de nakoming van zijn verplichtingen, tenzij deze tekortkoming de ontbinding niet rechtvaardigt vanwege haar bijzondere aard of geringe betekenis. 
  2. Is de nakoming van de verplichtingen door JSbusiness nog mogelijk, dan kan ontbinding pas plaatsvinden nadat JSbusiness in verzuim is. 
  3. JSbusiness mag de overeenkomst met de klant ongedaan maken, wanneer de klant zijn verplichtingen uit de overeenkomst niet volledig of niet tijdig nakomt, dan wel wanneer JSbusiness kennis heeft genomen van omstandigheden die hem goede grond geven om aan te nemen dat de klant zijn verplichtingen niet zal nakomen. 

Artikel 22 – Overmacht

  1. In aanvulling op artikel 6:75 BW geldt dat een tekortkoming van JSbusiness door de klant niet aan JSbusiness kan worden toegerekend wanneer er sprake is van overmacht. 
  2. Onder de overmachtsituatie in lid 1 valt onder meer ook:
    – een noodtoestand zoals een burgeroorlog of natuurramp
    – wanprestatie of overmacht van toeleveranciers, bezorgers of anderen
    – stroom-, elektriciteits- internet-, computer- of telecomstoringen
    – computer­virussen
    – stakingen
    – overheidsmaatregelen
    – vervoersproblemen
    – slechte weersomstandigheden
    – werkonderbrekingen
  3. Wanneer zich een overmachtsituatie voordoet waardoor JSbusiness 1 of meer verplichtingen naar de klant niet kan nakomen, dan worden die verplichtingen opgeschort totdat JSbusiness kan nakomen. 
  4. Vanaf het moment dat een overmachtsituatie ten minste 30 kalenderdagen heeft geduurd, mogen zowel de klant als JSbusiness de overeenkomst schriftelijk in zijn geheel of deels ongedaan maken. 
  5. JSbusiness hoeft in een overmachtsituatie geen vergoeding aan de klant te betalen, ook niet wanneer JSbusiness hiervan voordeel heeft. 

Artikel 23 – Wijziging overeenkomst 

  1. Wanneer het voor de uitvoering ervan nodig is om een gesloten overeenkomst te wijzigen, kunnen de klant en JSbusiness de overeenkomst aanpassen. 

Artikel 24 – Wijziging algemene voorwaarden

  1. JSbusiness mag deze algemene voorwaarden wijzigen. 
  2. Wijzigingen van ondergeschikt belang mag JSbusiness altijd doorvoeren. 
  3. Ingrijpende wijzigingen zal JSbusiness zoveel mogelijk vooraf met de klant bespreken.
  4. Een consument mag bij een ingrijpende wijziging van de algemene voorwaarden de onderliggende overeenkomst opzeggen.

Artikel 25 – Intellectueel Eigendom

25.1. Intellectuele eigendomsrechten

  1. Alle intellectuele eigendomsrechten met betrekking tot de geleverde diensten blijven eigendom van JSentertainment of JSocial, tenzij anders schriftelijk overeengekomen.

Artikel 26 – Overgang van rechten

  1. De klant kan geen rechten uit een overeenkomst met JSbusiness aan anderen overdragen zonder schriftelijke toestemming van JSbusiness. 
  2. Deze bepaling geldt als een beding met goederenrechtelijke werking zoals in artikel 3:83 lid 2 BW. 

Artikel 27 – Gevolgen nietigheid of vernietigbaarheid

  1. Wanneer 1 of meerdere bepalingen van deze algemene voorwaarden nietig of vernietigbaar blijken, dan heeft dit geen invloed op de overige bepalingen van deze voorwaarden. 
  2. Een bepaling die nietig of vernietigbaar is, wordt in dat geval vervangen door een bepaling die het dichtst in de buurt komt van wat JSbusiness bij het opstellen van de voorwaarden op dat punt voor ogen had.

Artikel 28 – Toepasselijk recht en bevoegde rechter

  1. Op deze algemene voorwaarden en iedere onderliggende overeenkomst tussen de klant en JSbusiness is Nederlands recht van toepassing. 
  2. De rechter in het arrondissement van de vestigingsplaats van JSbusiness is exclusief bevoegd om kennis te nemen van eventuele geschillen tussen de klant en JSbusiness, tenzij de wet iets anders bepaalt.


Opgesteld op 23 oktober 2023.